Jak założyć i prowadzić biuro matrymonialne?

Rosnąca popularność portali randkowych oraz aplikacji mobilnych pozwalających poznać swoją potencjalną drugą połówkę była postrzegana jako ogromne zagrożenie dla tradycyjnych biur matrymonialnych. Nowe technologie wcale jednak nie wyeliminowały tego typu biznesów z rynku, ale zmieniły ich oblicze i zmusiły do poszukiwania nowych sposobów na przyciągnięcie Klientów. Jak założyć i z sukcesem prowadzić biuro matrymonialne, które rzeczywiście będzie pomagać ludziom, a jednocześnie stanie się źródłem zysków?

Biuro matrymonialne – jak to wygląda z formalnego punktu widzenia?

Biura matrymonialne nie wymagają występowania o specjalne pozwolenia czy koncesje. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami osoby, które chcą rozpocząć tego typu działalność nie muszą posiadać konkretnego wykształcenia, zdawać egzaminów lub dopełniać innych formalności. Wystarczy zarejestrować działalność gospodarczą (wypełnić formularz zgłaszający wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) i wybrać odpowiednie PKD. Dla biur matrymonialnych obowiązuje kod 96.09 „Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana”. Niezbędne jest także posiadanie rachunku firmowego, zgłoszenie działalności do ZUS oraz Urzędu Skarbowego.

Bardzo ważne jest wsparcie profesjonalnego biura księgowego. Biuro matrymonialne podobnie, jak każda inna firma, musi bowiem dopełniać wszelkich formalności podatkowych i związanych z zatrudnieniem oraz ubezpieczeniem pracowników.

Strona internetowa biura – nie tylko ogłoszenia matrymonialne

Obecnie trudno wyobrazić sobie biuro matrymonialne bez profesjonalnego serwisu internetowego. To właśnie w sieci najczęściej są tworzone bazy zawierające ogłoszenia matrymonialne kobiet i mężczyzn, galerie ze zdjęciami, poradniki dla Klientów przygotowujących swoje anonse. Często osoby, którym udało się poznać za pośrednictwem biura drugą połówkę, na firmowej stronie dzielą się swoimi szczęśliwymi historiami. Takie reportaże pokazują, że oferty matrymonialne rzeczywiście pomagają odnaleźć miłość, zachęcają innych do skorzystania z profesjonalnej pomocy w poszukiwaniu potencjalnego partnera. Dla osób, które chcą założyć biuro matrymonialne oznacza to, że niezbędne jest zainwestowanie w zespół informatyków i webmasterów, którzy zadbają o techniczną stronę działania serwisu.

Ważne jest dopełnienie kwestii formalnych związanych ze zgłoszeniem rejestru użytkowników serwisu do GIODO (obowiązek na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych). Niezbędny jest również regulamin portalu – najlepiej, gdy zostanie on przygotowany przez doświadczonego prawnika. Warto ponadto skorzystać z porady prawnej dotyczącej ochrony praw autorskich. Na stronie biura Klienci będą bowiem zamieszczać swoje anonse matrymonialne, zdjęcia i inne treści.

Ciekawą nazwę serwisu biura matrymonialnego można zastrzec jako znak towarowy w urzędzie patentowym. To zagwarantuje brak nieuczciwej konkurencji.

Promocja to podstawa

Ogromna konkurencja ze strony licznych portali randkowych (ogólnych oraz skierowanych w stronę konkretnych grup docelowych) sprawia, że biuro matrymonialne wymaga dobrze przemyślanej i intensywnej kampanii reklamowej. Warto pamiętać, że w sieci można znaleźć obecnie wiele serwisów, które pozwalają całkowicie bezpłatnie nawiązywać relacje i prowadzić poszukiwania swojej potencjalnej drugiej połówki. To oznacza, że biuro musi nie tylko prezentować ogłoszenia matrymonialne, ale i wyróżniać się czymś na tle konkurencji.

Pod tym względem świetnie radzi sobie sieć biur matrymonialnych DUET, która z powodzeniem działa już od 2002 roku. Firma postawiła na połączenie działalności internetowej z tradycyjną – posiada ona oddziały stacjonarne w wielu miastach Polski. Jej siłą jest przede wszystkim profesjonalny i zaangażowany zespół konsultantów, którzy z dużym zrozumieniem i dyskrecją pomagają Klientom w poszukiwaniu partnera na całe życie.

Początkujące biuro matrymonialne musi zainwestować w intensywną promocję. Renomę i polecenia w tej branży często zdobywa się dopiero po kilku latach działalności. Obecnie najczęściej firmy wybierają reklamę w Internecie – od pozycjonowania strony biura przez promocję w Social Mediach aż po zakrojone na szeroką skalę kampanie na znanych portalach. W przypadku biur, które inwestują przede wszystkim w działalność lokalną, ważna jest promocja w lokalnych mediach. Dobrym sposobem promocji jest organizacja eventów w mieście, w którym działa biuro, udział w lokalnych wydarzeniach kulturalnych i społecznych. Coraz częściej biura organizują także spotkania i imprezy dla singli, wycieczki turystyczne oraz inne wydarzenia. W ten sposób stają się centrum lokalnego życia.

Wiarygodne ogłoszenia matrymonialne

O sukcesie biura w dużym stopniu przesądza wiarygodność. Ogłoszenia matrymonialne powinny być starannie selekcjonowane. Klienci zgłaszający się do biura wolą zapłacić za usługę, ale mieć gwarancję, że przedstawieni im kandydaci zostali sprawdzeni. Wiele osób decyduje się na skorzystanie z pomocy specjalistów, gdy zawiodą się na samodzielnych poszukiwaniach w Internecie. Bardzo ważne jest więc, aby anonse matrymonialne były dokładnie weryfikowane przez pracowników biura.