Koncepcja 4P – na czym polega?

Czy istnieje magiczne zaklęcie, które zapewni sukces w marketingowy marki? Nie. Jednak dzięki dynamicznemu rozwojowi tej dziedziny, istnieje coraz więcej rozwiązań, które – jeśli zostaną dobrze wdrożone – mogą pomóc marce w dotarciu do klientów i jeszcze lepsze poznanie ich potrzeb. A o to przecież właśnie chodzi.

Czym jest koncepcja marketingowa 4P?

Strategie marketingowe mają niejedno imię. Jednak ostatnio tym najbardziej interesującym, wprowadzanym szeroko w agencjach i dużych markach, jest koncepcja 4P. O co w niej chodzi? Jej nazwa pochodzi od czterech elementów: produktu (product), ceny (price), dystrybucji (place) i promocji (promotion). Obecnie 4P określa się również mianem „marketing mix”. Koncepcja opiera się na dokładnym poznaniu wyodrębnionych elementów i zrozumieniu ich znaczenia w kontekście działań marki. Oczywiście można omówić je pokrótce, jednak podczas studiów marketingowych tę wiedzę zdobywa się przez długi czas. Bo każdy z czterech elementów jest kluczowy, by zrozumieć potrzeby klientów i spełnić je za pomocą produktu. 4P to klasyczna koncepcja, która doczekała się już rozszerzeń. Jej założenia nadal są jednak aktualne.

Cztery filary marketingu

Zrozumienie i dokładne opracowanie czterech punktów z koncepcji jest kluczowe, by stworzyć spójną koncepcję marketingu. O co chodzi w czterech filarach marketingu 4P?

  • Produkt – to etap, podczas którego konieczne jest odpowiedzenie sobie na pytanie: czy produkt odpowiada na potrzeby klienta? Konieczne jest także opracowanie identyfikacji wizualnej produktu i nazwy, które muszą wyróżniać się na tle konkurencji.
  • Miejsce – to rozwiązania logistyczne i dystrybucyjne, które dotyczą punktu pierwszego. Istotne jest opracowanie jak najbardziej efektywnych metod dostarczania usługi lub produktu.
  • Cena – tu mowa nie tylko o ustaleniu adekwatnej dla grupy odbiorczej ceny, ale również polityki promocyjnej czy sposobów płatności.
  • Promocja – wszelkie działania, które umożliwiają dotarcie do klientów i potencjalnych klientów. Ze względu na to, że marketing ciągle się rozwija, jest to najbardziej obszerna kategoria.

Koncepcja marketingowa 4P to podstawa działania dla wielu dużych marek. Warto brać z nich przykład i opracować strategię, korzystając z czterech filarów marketingu.